24 en 25 mei - Reisverslag uit Turnhout, België van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu 24 en 25 mei - Reisverslag uit Turnhout, België van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu

24 en 25 mei

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Jacob en Gerda

26 Mei 2019 | België, Turnhout

Vrijdag 24 Mei
Prima weer met weinig wind (liggeld 6,00 euro met stroom en water)
In Neerpelt gebleven, ‘smorgens met Mieke naar het dorp gefietst voor nog enkele noodzakelijke boodschappen, en een beetje gezellige inkopen want we vinden altijd wel iets dat we echt nodig hebben. Terug bij de boot een hapje gegeten daarna naar het dorpje Achelt gefietst. Volgens de gezellige havenmeester was dit een stukje van 7 km daar was een abdij/bierbrouwerij met prima bier. Dat leek de mannen wel wat. Dat moeten we redden op onze super fietsjes, gaan dus, gelijk moesten we al tegen een spoorbrug omhoog, maar daarna gingen we kilometers heerlijk naar beneden, na een km of 6 dachten dat we er wel waren, eens rond gevraagd, nee madam nog een stukje verder dan bij 4 boerderijen rechts af dan bent U er. We hebben nooit de boerderijen gezien, maar weer eens gevraagd, ja hoor hoek om , oversteken dan ben je er, niet dus, nogmaals gevraagd oh nee, klein stukje terug schuine weggetje dan rij je er zo tegen aan, ja, ja, dit was nog 3km verder. Jacob had onder tussen een zere k… gekregen is ook geen fietsen gewend, maar daar waren we toch bij de brouwerij, dit was een leuk terras op een gemoderniseerde binnenplaats, achter glas konden we de ketels zien, Leuk hoor, we hebben er heerlijk gezeten en rond gekeken, biertjes gekocht, maar 10km fietsen voor een biertje is toch wel erg veel van het goede en dan moeten we ook nog terug, nu tegen de bergen op met ook nog met verzuurde benen?! Het was afzien voor Jacob maar na een uurtje fietsen waren we dan toch weer thuis. Hier hebben we ge BBQ t achter op de boot van H&M, lekker en gezellig na een enerverend dagje.

Zaterdag 25 mei,
Wat fris 16gr, weer om te starten, later iets warmer 18gr geen echt zomer weer.
V: 9.30 Neerpelt
A: 14.30 Turnhout
3 sluizen 5 vaaruren
Maar weer op tijd vertrokken, bij het los maken van de touwen dreef er een dode hond achter onze boot, wel een mooie, leek wel een wolf. Toevallig hadden Mieke en ik de dag ervoor een aanplakbiljet gezien van mensen die hun hond miste, die er erg op leek. Mieke met de eigenaar gebeld, ze kwamen hem opruimen, zielig hoor, we konden er niet meer op wachten, moesten er

vandoor. Na wat kilometers varen kregen we drie sluizen van 4 meter diep, waar we eindelijk voor het eerst gingen zakken na vele sluizen omhoog te zijn gegaan. De eerste was een makkie, gaat bijna vanzelf, de tweede leek ook zo te gaan, alles oké vroeg Henk aan Mieke die aan de touwen stond. Ja hoor prima, en gelijk een gil….Geef een mes!!! De touwen waren in elkaar gedraaid op de bolder en de boot ging hangen, het water zakte nog snel ook, mes kwam en de touwen werden doorgesneden, je ziet het allemaal gebeuren maar je kan niets doen. Met een knal viel de boot naar beneden, gelukkig zonder schade maar 4 hartverzakkingen nabij. De rest van de reis verliep zonder problemen. In Turnhout aangekomen was het een drukte van jewelste, een grote vloot van de KNMC (elite vaarclub) lag daar het weekend, de havenmeester riep ons aan, hij had nog precies twee plaatsen vrij, gelukkig. Henk en Mieke hebben op de boot bij moeten komen, en een goed gesprek gehad denk ik. Wij zijn wat gaan drinken in het clubschip. De havenmeester vroeg of wij ook bij de club hoorden, nee hoor, oh gelukkig dus jullie kunnen wel varen! Wij?? Dus niet van de: Kan Niet Manoeuvreren Club! Ha ha (KNMC) We liggen aan een mooie, drukke kade, weer eens wat anders, wel even leuk en tegenover een winkel centrum, makkelijk dus.

• 27 Mei 2019 - 03:59

Rinus:

Wat een heerlijk avontuur weer.
    Maar 10 kilometer fietsen voor een biertje..ik vind 10 meter al veel.
    Gelukkig goed afgelopen met de boot van Henk en Mieke.
    En lekker weer op avontuur gaan.
    Ben nu al nieuwsgierig naar het volgende spannende verhaal.

Groetjes, Rinus en Joke.

• 27 Mei 2019 - 14:30

Gerda Geerlings:

Nou dat is wel weer een groot avontuur. Hoop maar dat het wel weer goed gaat. Heel veel vaar plezier.

• 27 Mei 2019 - 15:21

Lievaart Nelie:

Beste gerda en jaap. Gezellig jullie verslagen te lezen. Ja elke dag is weer anders op het water, en je beleef te minste wat