9 en 10 aug - Reisverslag uit Gorredijk, Nederland van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu 9 en 10 aug - Reisverslag uit Gorredijk, Nederland van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu

9 en 10 aug

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Jacob en Gerda

10 Augustus 2019 | Nederland, Gorredijk

Vrijdag 9 augustus
aardig weer, afwisselend bewolkt, zonnetje en buitje 25 gr
V: 9.30 Appelscha
A: 15.30 Gorredijk

Vanmorgen om 9.30 als eerste voor de brug gelegen, er stonden al twee ventjes klaar om hem open te draaien, ze moesten wachten op de brugwachter die de bruggetjes van slot kwam halen. Met z’n drieën vertrokken we, een mooie rit door veel natuur met vele bruggetjes en sluizen het lijkt hier Frankrijk wel. Het tempo ligt niet hoog, de watertjes zijn smal en ondiep. Wel fijn dat er veelal kinderen de bruggen open draaien, toen we de dorpjes door waren moesten we het mooi zelf doen, de voorste ging van boord om te draaien, de rest kon er door, dan sluit je weer achteraan, zo krijg je om de beurt een werk plicht. Best wel leuk. We liggen ook steeds in de zelfde formatie in de sluizen, we zijn helemaal op elkaar ingespeeld. Op een gegeven moment klom de vrouw van één vd boten over de railing om op de lage kant te springen, dat deed ze steeds, maar nu gleed ze weg en viel tussen wal en schip. Een passerende auto stopte en ondernamen meteen aktie door de boot af te houden en de vrouw er uit te takelen. Grote schrik alom, gelukkig had ze zich niet bezeerd voor het zelfde geld kom je met je hoofd op de kant, of erger kom je echt knel te zitten tussen wal en schip, brrrr. Om 15.30 vonden we alle drie een leuke plek in Gorredijk, weer zo’n lief dorpje. De twee boten varen samen en worden morgen gewisseld door hun kinderen zij gaan dan met de auto’s naar hun huis in Zeeland. Wij zijn verplicht morgen een dag hier te blijven omdat er storm op komst is met windkracht 7/8 dan kan je echt niet varen. We moeten wel voor Maandag in Sneek zijn omdat we daar een afspraak hebben voor het plaatsen van nieuwe zonnepanelen.

Zaterdag 10 augustus,

Een dag met heeel veeel wind, zo kan je echt niet gaan varen. Het is hier prachtig maar nu moeten we Zondag in Sneek kunnen komen, moet lukken. Vandaag krantje gehaald, paar boodschapjes, stukje gelopen en in de zon met wind op het terras gezeten, leuk gesprek gehad met oud schippersvrouw en haar dochter. Vanavond een super maaltijd gegeten, Jacob had bij slager Bigmans een heerlijke rollade gehaald en gebraden, echt geweldig. Morgen met de brugwachters afgesproken dat we bij de opening om 9.30 gelijk willen vertrekken. Dat is geen probleem voor de gezellige mannen.

• 10 Augustus 2019 - 18:54

Ingrid:

Zo zeg, tussen de wal en het schip vallen, eng hoor. Jullie maken heel wat mee! Ja hier ook heel veel wind, ben dan bang voor losse takken of omwaaien van een boom. Morgen beter, hoop dat jullie op tijd in Sneek zijn, succes weer!

• 11 Augustus 2019 - 03:57

Rinus:

Ja , zaterdag een behoorlijk windje, gelukkig hier geen schade .
    Maar door heel Nederland wel.
    Succes met de nieuwe zonnepanelen.