7 en 8 aug - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu 7 en 8 aug - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu

7 en 8 aug

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Jacob en Gerda

08 Augustus 2019 | Nederland, Nieuw Appelsga

Woensdag 7 augustus, prachtig weer, 25 gr, één kort stevig buitje .

Vanmorgen ben ik een stukje gaan fietsen en de vele winkels hier eens bekeken, een groot gedeelte is vrij nieuw en ziet er allemaal mooi uit. Precies om 12 uur ging het fiks regenen, gelukkig was er ruimte om te schuilen, nog twee dames sloten zich bij mij aan en we hadden een leuk gesprek, het was bijna jammer dat het na 10 min alweer droog was. Terug bij de boot was Jacob helemaal van slag, hij was gaan douchen en toen hij daar vandaan kwam brak de bui los, alles aan boord stond nog open hij had het dus zeer druk om alle ramen en luiken op tijd dicht te krijgen. Na de lunch zijn we samen de stad gaan bekijken en hebben weer eens een museum bezocht, beetje cultureel moet wel in deze vakantie en we hebben niet voor niets een jaarkaart die we er inmiddels dik uit hebben. De avond hebben we weer aan boord doorgebracht.

Donderdag 8 augustus wederom prachtig weer wel met veel wind (kr 5) wat soms wel lastig is.
V: 9.00 Assen
A .13.30 Appelscha

Om 9.00 uur hadden we met de brugwachters afgesproken om te vertrekken, hier draaien ze ‘s morgen en om het hele uur de bruggen. We vertrokken met z’n zessen, dit schoot niet echt op de voorste boot vaarde zeer langzaam en onregelmatig, daar we vele bruggetjes door moesten moest je toch wel bij elkaar blijven en dit vaarde best moeilijk, niet echt relaxt. Na vele bruggen en sluizen die bedient werden door studenten en vaak nog met de hand opengedraaid werden kwamen we in Appelscha aan waar mooie aanmeersteigers waren, daar hebben we maar een plekje uitgezocht.
Verschillende kleine bruggetjes (10 op deze tocht) moet je zelf met de hand bedienen, dat is aan de kant gaan, één pers. uitstappen, andere doorvaren, weer naar de kant en je partner weer oppikken die de brug weer heeft gesloten. Een hele onderneming maar wel leuk. Na de tweede brug stonden er al kinderen te wachten die tegen een kleine vergoeding de brug wilde draaien, dit is een leuke bijverdienste voor de kids, een jongen van een jaar of 10 die achter ons lag had zo deze dag al 50,00 euro verdiend, zijn ouders gaan morgen weer verder varen maar de jongen had er weinig zin in die wil nog wel weken blijven. Stukje gelopen, beetje brood en vlees gehaald en ons op de boot vermaakt. Nog een gesprek van een uur gehad met ene Peter Meyland die uit Noordwijkerhout kwam en al 18 jaar hier woond, we hebben even het hele dorp met veranderingen door gesproken.
Leuk hoor.