Dag 20 - Reisverslag uit Consenvoye, Frankrijk van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Consenvoye, Frankrijk van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Jacob en Gerda

22 Juni 2018 | Frankrijk, Consenvoye

Donderdag 21 juni ’18 Dag 20
Weer is middelmatig, 10 graden kouder als gisteren, meest bewolkt met soms een zonnetje
2 ¼ Vaaruren 5 sluizen 16 km
V: 13.00 Dun sur Meuse
A: 15.15 Consenvoye
Gisteren kregen we een hete motor, Jacob zag gelijk zijn geest al weer dwalen, vuil niet in maar voor de schroef dacht hij, dat hebben we een aantal jaren geleden ook gehad en dat was een drama. Die warme middag niets ondernomen alleen maar gedacht. Jac dacht morgen Henk te bellen of hij op ons wilde wachten dan varen we daar zachtjes naar toe en vragen hem even te kijken. Maar ’s morgens durfde hij het niet aan om te gaan varen. Het probleem werd met de buurtvaarders besproken en iedereen dacht of wist wel wat. De sluis waar we op lag te wachten, en om negen uur zou gaan draaien was kapot en we moesten allemaal blijven wachten, we hadden dan ook op een gegeven moment 4 monteurs binnen en twee op de kant die het op gingen lossen. Volgens de Groninger was het het wiersysteem en hij kwam terug met een AED koffertje met compressor, klemmen en een lange dikke slang, hij blies het hele systeem door, en dat moest het zijn. Ga maar gerust varen ik verzeker je dat het nu goed is. Met telefoon nummers en kanaal 77 voor de onderlinge contacten gingen we om 13.00 (toen pas was het sluizen euvel verholpen) vertrekken. De motor liep goed en werd niet meer heet. Helemaal vertrouwen doet Jacob het nog niet, maar dit geeft hem wel rust. In Consenvoye aan de leuke waterkant van een heel klein dorpje kwamen we elkaar weer tegen. Ieder was zeer belangstellend en leefde erg mee. Leuk is dat, al die goede hulp en interesse. Het dorpje ingewandeld en daar was nou werkelijk helemaal niets te beleven, het zag er mooi uit maar er was geen enkele winkel en geen mens op straat, aan het einde van de weg stond een benzine pomp (1 pomp) en daarnaast een stokbrood automaat met vers stokbrood, en daar moesten we het mee doen. Terug gelopen in de enige kroeg met minuscuul terrasje op de stoep daar hebben we ons bij een Belgisch stel aangesloten en gezamenlijk een bier en rosé biertje gedronken. Veel gekletst en ’s avonds in de kroeg gaan gegeten. Er was niet veel keuze een lasagne of ham plakken met friet en sla. We kozen elk voor een menu. Er was een hele grote eetzaal met gedekte tafels daar mochten we (als enige) gaan zitten. We kozen voor een tafeltje in de kroeg we waren toch de enige gasten, met vijf figuren die aan de bar stonden. Feest hoor in zo’n dorpje. ’s Avonds op de boot gezeten na wat gesprekken over en weer op het water.

• 25 Juni 2018 - 16:10

Anne Marie Lievaart:

Leuk weer jullie verslag te lezen gerda en Jaap veel vaarplezier.
    Waar is Henk en Dix gebleven? Dat heb ik gemist?
    Groetjes uit Naaldwijk